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objets
On retrouve le caractère étouffant des règles de vie dans la plupart de ses sculptures. Les objets du quotidien tel que le lit, les parcs de jeu pour enfant ou les éviers sont des clichés du confort des foyers qui deviennent des instruments de répression absurdes lorsqu’ils sont détournés par l’artiste. La place du corps par rapport à ces derniers est primordiale pour Robert Gober. Lors de l’une de ses expositions, il expliquera que « ce sont des objets que vous complétez avec votre corps, des objets qui vous transforment aussi d’une manière ou d’une autre. L’évier vous fait passer du sale au propre, les lits de l’état conscient à l’état inconscient, des pensées rationnelles aux rêves, les portes vous transforment en vous faisant passer d’un espace à un autre ».
Robert Gober. Heat, 1989. AP 1/10. Book, 2 volumes: text printed on Saunders paper with lithography for end paper, outside of books are leatherette, each volume 5 ½ x 7 ½ in (19.1 x 14 cm). Collection Grunwald Center for the Graphic Arts, Hammer Museum.Gift of the artist.
Newspapers in relation to Installation view of Newspaper, Rat Bait, Functioning Sink, Prison Window (1995).
Robert Gober (b. 1954, Wallingford, Connecticut; lives and works in New York)
Cigar, 1991
Wood, paint, paper, and tobacco
15 3/4 x 15 3/4 x 70 7/8 in.
The Museum of Contemporary Art, Los Angeles
Purchased with funds provided by the Collectors Committee in honor of Marcia Simon WisemanPut your freedom in the corner, save it for a rainy day 1990
Wood, ceramic, Robert Gober wallpaper
Sculpture: 72.1 x 61 x 18 in (183 x 155 x 45.7 cm)
Ceramic: 16.1 x 12 in (41 x 30.5 cm)
Base: 48 x 12 x 12 in (122 x 30.5 x 30.5 cm)Robert Gober's
Monument Valley
2007Untitled, 1993–94. Beeswax, wood, glassine, and felt-tip pen, 9 1/2 × 47 3/4 × 40 in. (24.1 × 121.3 × 101.6 cm). Edition no. 1/2. Whitney Museum of American Art, New York; purchase with funds from Thomas H. Lee and the Contemporary Painting and Sculpture Committee 94.134a-d
Untitled, 1989–96
Silk satin, muslin, linen, tulle, welded steel, hand-printed silkscreen on paper, cast hydrostone plaster, vinyl acrylic paint, ink, and graphite
Approximately 800 square feet, installed.
Restricted gift of Stefan T. Edlis and H. Gael Neeson Foundation; through prior gifts of Mr. and Mrs. Joel Starrels and Fowler McCormick, 2008.174Untitled, 1998sculpture | wood, steel, and enamel paint, 33 in. x 61 1/2 in. x 45 in. (83.82 cm x 154.94 cm x 114.3 cm)
Acquired 1999
Gift of Vicki and Kent LoganUntitled
3 by 2 5/8 by 7 1/2 in. 7.6 by 6.9 by 19 cm.
red casting waxIci, la chaussure peut symboliser à la fois l'adoration et la perte.
Sources bibliographiques :
N°95 de la revue Beaux Arts, 9 novembre 1991
N°254 de la revue art press, février 2000
N°162 de la revue art press, octobre 1991
N°19 de la revue Artstudio, hiver 1990
Panorams, 1981-1996 (collection du Frac Bretagne )
N°261 du journal des arts, 8 au 21 juin 2007
Tags : robert, gober, art, museum, paint
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