• objets

     

    On retrouve le caractère étouffant des règles de vie dans la plupart de ses sculptures. Les objets du quotidien tel que le lit, les parcs de jeu pour enfant ou les éviers sont des clichés du confort des foyers qui deviennent des instruments de répression absurdes lorsqu’ils sont détournés par l’artiste. La place du corps par rapport à ces derniers est primordiale pour Robert Gober. Lors de l’une de ses expositions, il expliquera que «  ce sont des objets que vous complétez avec votre corps, des objets qui vous transforment aussi d’une manière ou d’une autre. L’évier vous fait passer du sale au propre, les lits de l’état conscient à l’état inconscient, des pensées rationnelles aux rêves, les portes vous transforment en vous faisant passer d’un espace à un autre ».

    Robert Gober. Heat, 1989. AP 1/10. Book, 2 volumes: text printed on Saunders paper with lithography for end paper, outside of books are leatherette, each volume 5 ½ x 7 ½ in (19.1 x 14 cm). Collection Grunwald Center for the Graphic Arts, Hammer Museum.Gift of the artist.

     

    Newspapers in relation to Installation view of Newspaper, Rat Bait, Functioning Sink, Prison Window (1995).

    Robert Gober (b. 1954, Wallingford, Connecticut; lives and works in New York)
    Cigar, 1991
    Wood, paint, paper, and tobacco
    15 3/4 x 15 3/4 x 70 7/8 in.
    The Museum of Contemporary Art, Los Angeles
    Purchased with funds provided by the Collectors Committee in honor of Marcia Simon Wiseman

    Robert Gober Corner Bed 1986/1987 1987 Courtesy the DESTE Foundation for Contemporary Art

    Put your freedom in the corner, save it for a rainy day 1990
    Wood, ceramic, Robert Gober wallpaper
    Sculpture: 72.1 x 61 x 18 in (183 x 155 x 45.7 cm)
    Ceramic: 16.1 x 12 in (41 x 30.5 cm)
    Base: 48 x 12 x 12 in (122 x 30.5 x 30.5 cm)

     

    Robert Gober's
    Monument Valley
    2007

      Untitled, 1993–94. Beeswax, wood, glassine, and felt-tip pen, 9 1/2 × 47 3/4 × 40 in. (24.1 × 121.3 × 101.6 cm). Edition no. 1/2. Whitney Museum of American Art, New York; purchase with funds from Thomas H. Lee and the Contemporary Painting and Sculpture Committee  94.134a-d

    Untitled, 1989–96

     

    Silk satin, muslin, linen, tulle, welded steel, hand-printed silkscreen on paper, cast hydrostone plaster, vinyl acrylic paint, ink, and graphite
    Approximately 800 square feet, installed.
    Restricted gift of Stefan T. Edlis and H. Gael Neeson Foundation; through prior gifts of Mr. and Mrs. Joel Starrels and Fowler McCormick, 2008.174

     

    Untitled, 1998

    sculpture | wood, steel, and enamel paint, 33 in. x 61 1/2 in. x 45 in. (83.82 cm x 154.94 cm x 114.3 cm)

    Acquired 1999

    Gift of Vicki and Kent Logan

    Robert Gober, Untitled, 1988, wood, steel, enamel paint, 30×32 x 59”. Saatchi Collection, London.

    Robert Gober, Cat Litter, 1989, plaster, ink, latex paint, 16 1/2×7 3/4×4 1/2”, edition of 7. Courtesy of Paula Cooper Gallery.

    objets

    Untitled

    3 by 2 5/8 by 7 1/2 in. 7.6 by 6.9 by 19 cm.
    red casting wax

    Ici, la chaussure peut symboliser à la fois l'adoration et la perte.



     
    http://hammer.ucla.edu/newsblogs/?tag=robert-gober
     


    Sources bibliographiques :

    N°95 de la revue Beaux  Arts, 9 novembre 1991
    N°254 de la revue art press, février 2000
    N°162 de la revue art press, octobre 1991
    N°19 de la revue Artstudio, hiver 1990
    Panorams, 1981-1996 (collection du Frac Bretagne )
    N°261 du journal des arts, 8 au 21 juin 2007


     


    Tags Tags : , , , ,
  • Commentaires

    1
    007
    Mercredi 18 Novembre 2015 à 10:00

    arret de faire sa

     

    Suivre le flux RSS des commentaires


    Ajouter un commentaire

    Nom / Pseudo :

    E-mail (facultatif) :

    Site Web (facultatif) :

    Commentaire :